Dolny Śląsk stawia na kolej. 11 września na tory regionu wyjechały dwa pociągi w barwach Unii Europejskiej. Ich premiera zbiegła się z ważną wiadomością – Koleje Dolnośląskie otrzymały 618 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych. To kolejny krok w rozwoju regionalnego transportu, który w ostatnich latach pochłonął już blisko 2,5 mld zł.
20 nowych Elfów dla pasażerów
KD złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy wnioski o zakup nowoczesnych pociągów – wszystkie uzyskały pozytywną ocenę. Dzięki temu spółka sfinansuje 20 pięcioczłonowych Elfów produkowanych przez bydgoską Pesę.
Unijna dotacja pokryje 78 proc. wartości zamówienia (617,6 mln zł). Po dostawie nowych pojazdów Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w Polsce flotą Elfów – 45 sztuk. Cały tabor przewoźnika wzrośnie do 118 pociągów, bo w trakcie realizacji jest też kontrakt na 10 ekodiesli.
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło już projekty kolejowe w naszym województwie. Dzięki tym środkom rewitalizujemy linie i kupujemy nowoczesne składy. Dolny Śląsk staje się infrastrukturalnym sercem Polski – podkreśla Paweł Gancarz, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Kolej na unijne wsparcie
Z obecnych 88 pojazdów KD aż 84 powstały przy wsparciu środków z Brukseli. Średni poziom dofinansowania kolejowych inwestycji wynosi ponad 70 proc.
– Dzięki funduszom europejskim nie tylko rozbudowujemy flotę. To także uruchamianie połączeń do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy po liniach współfinansowanych z UE – zaznacza Michał Rado, wicemarszałek odpowiedzialny za kolej.
Nowe, „niebieskie” Elfy obsłużą m.in. trasę Wrocław – Legnica, gdzie rozpędzą się do 160 km/h. Dzięki temu podróż między miastami potrwa jedynie 37 minut.
– Na tej trasie pociągi kursują jak metro w Warszawie – dodaje Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.
17 lat rozwoju dzięki funduszom UE
Pierwszą inwestycją KD realizowaną z pomocą Unii była rewitalizacja linii do Trzebnicy. Dziś podróżuje nią rocznie blisko milion osób.
– Zarówno nowoczesne składy, jak i pierwsze trasy wojewódzkie finansowane były z UE. To wielka inwestycja w przyszłość regionu – mówi Marek Łapiński, radny Sejmiku.
Łącznie KD uzyskały już z UE 1,6 mld zł, a Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – kolejne 723 mln zł.
– To wsparcie pozwala nam rozwijać flotę, poszerzać ofertę i uruchamiać nowe połączenia. Korzystają na tym wszyscy mieszkańcy regionu – podsumowuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolny Śląsk liderem w KPO
W najnowszym rozdaniu środków KPO z CUPT Dolny Śląsk otrzymał największe wsparcie w kraju – 618 mln zł z 870 mln zł dostępnych w puli. Obok Kolei Dolnośląskich dotacje trafiły tylko do województwa śląskiego i Kolei Śląskich.