Wygodny węzeł przesiadkowy w zachodniej części miasta. Powstanie koncepcja przebudowy
Wrocławskie Inwestycje szykują się do dużej inwestycji w rejonie ulicy Legnickiej, Wejherowskiej i Kwiskiej, w pobliżu zajezdni tramwajowej Popowice. W tym miejscu spotykają się tramwaje, autobusy, rowery i piesi. Właśnie ogłoszono przetarg na wyłonienie firmy, która opracuje koncepcję i projekt przebudowy wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych, które umożliwią realizację robót budowlanych.
Wykonawca będzie miał 19 miesięcy na przygotowanie dokumentacji od momentu podpisania umowy.
– Przebudowa węzła Kwiska ma poprawić wygodę przesiadek, bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz usprawnić komunikację tramwajową i autobusową – zaznacza Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji.
W ramach zamówienia projektant będzie miał za zadanie zaprojektować m.in. węzeł przesiadkowy w dwóch wariantach, poszerzenie jezdni ul. Wejherowskiej o nowy pas ruchu (buspas), obustronne drogi dla pieszych oraz dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach. Istniejąca infrastruktura na zostać płynne połączona z nowym projektem, a oprócz tego powstać mają przejścia i przejazdy rowerowe przez wschodni wlot ul. Legnickiej oraz przez ulicę Legnicką na zachodnim krańcu węzła, zapewniające połączenie peronów z obu stron. Zadaniem projektanta będzie również zagospodarowanie wód opadowych i rozplanowanie nasadzeń zieleni.
Wzdłuż remontowanego odcinka dróg zmontowane zostanie oświetlenie drogowe wraz z doświetleniem przejść, przejazdów i przystanków. Projektant będzie miał za zadanie zaprojektowanie również Miejskich Kanałów Technologicznych, sygnalizacji świetlnych w systemie lokalnym i/lub ITS, a także zabezpieczenia lub przebudowy kolidujących sieci: wodociągowych, kanalizacyjnych (ogólnospławnych, deszczowych i sanitarnych), elektroenergetycznych niskiego i średniego napięcia, gazowych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych.
Jak informują przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji, autobusy nadal będą zatrzymywać się na wspólnym peronie z tramwajami na ul. Legnickiej w kierunku centrum. Inwestor chce również, by wygodne przesiadki i wspólny przystanek były dostępne również dla pasażerów podróżujących w przeciwnym kierunku. Oba przystanki będą tramwajowo-autobusowe i zostaną przebudowane tak, aby zwiększyć ich przepustowość.
Powstaną dwa warianty koncepcji, które zostaną następnie ocenione. W każdym z nich przewiduje się:
- przebudowę istniejących przystanków tramwajowo-autobusowych,
- poszerzenie i wydłużenie peronów,
- koncepcję zadaszenia przystanków,
- wygodniejszą przesiadkę „drzwi w drzwi” między tramwajem a autobusem,
- estetyczne i zielone elementy – np. rośliny pnące czy nasadzenia wokół przystanków.
To jednak nie koniec. Po wyborze koncepcji planowane jest ogłoszenie – w przyszłym roku – konkursu architektonicznego na zadaszenie peronów tramwajowo-autobusowych na przystanku „Kwiska”. Ma ono być estetyczne, nowoczesne i ekologiczne.

