×

Zmiany na Nowych Żernikach. Te inwestycje odmienią zachodni Wrocław

Inwestycje Wrocławskie Inwestycje Wrocławskie

Budowa zajezdni tramwajowej, rozbudowa alei Architektów, nowa trasa tramwajowa, zespół szkolno-przedszkolny i Wrocławskie Centrum Sportu – to inwestycje, które mają polepszyć życie mieszkańców nie tylko Nowych Żernik, ale całej zachodniej części Wrocławia.

Wrocław intensywnie się rozwija, dlatego miasto planujemy kolejne inwestycje. Trwają prace nad trasami tramwajowymi i autobusowymi na Swojczyce, Psie Pole, Maślice, Klecinę oraz w kierunku szpitala przy ul. Borowskiej.

– Od maja komunikacja miejska jedzie wydzielonym buspasem na Jagodno, od kilku lat mieszkańców wozi tramwaj na Nowy Dwór i Pilczyce. Ale planujemy dalej i inwestujemy też na Nowych Żernikach! Nie tylko w transport, ale także w całą miejską tkankę – w infrastrukturę, edukację i sport – mówi Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia.

W piątek, 17 października, odbyło się symboliczne podpisanie umowy na zaprojektowanie ogromnej zajezdni, która ma powstać właśnie na Nowych Żernikach. To krok milowy w stronę nowoczesnego, ekologicznego i lepiej skomunikowanego miasta. To projekt, który na lata wyznaczy kierunek rozwoju miejskiej komunikacji.

Zajezdnia powstanie w rejonie alei Architektów – w miejscu, które w ostatnich latach staje się jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Wrocławia. Zadanie powierzono konsorcjum firm DATABOUT Sp. z o.o. (lider) oraz RYSY Architekci Sp. z o.o. Sp. k. (partner), które złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu.

– Nowa zajezdnia ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Pomieści około 150 tramwajów, będzie miała hale serwisowe i remontowe, myjnię, lakiernię i budynek Centrali Ruchu – wymienia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Zajezdnia zostanie zaprojektowana w duchu zrównoważonego rozwoju – z panelami fotowoltaicznymi, odwracalnymi pompami ciepła, wentylacją z rekuperacją i systemem odzyskiwania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów.

– Rozpoczynamy projekt, który otwiera nowy rozdział w historii wrocławskiej komunikacji miejskiej. Dzięki tej zajezdni będziemy mogli lepiej obsługiwać zachodnią część miasta, rozwijać sieć połączeń i jeszcze skuteczniej dbać o nasz tabor. Chcemy, by ten obiekt stał się wzorem nowoczesnych, przyjaznych środowisku inwestycji komunikacyjnych – dodaje prezes MPK.

Koszt projektu to ok. 13 mln zł. W ciągu trzech miesięcy powstanie koncepcja zajezdni, a następnie – w ciągu 15 miesięcy – kompletna dokumentacja budowlana.

Rozbudowa alei Architektów, budowa torowiska i pętli
To nie koniec zadań w tej okolicy. Wrocławskie Inwestycje otworzyły też oferty na przedłużenie alei Architektów (pierwszy etap). Ulica ta stanie się jednym z kluczowych elementów układu komunikacyjnego Nowych Żernik.

– Mamy sześć ofert w przetargu na budowę nowego odcinek alei Architektów od skrzyżowania z ul. Tadeusza Brzozy (ok. 0,5 km). Dobra wiadomość jest taka, że w zakładanym przez nas budżecie na to zadanie wynoszącym 12,16 mln zł zmieścili się wszyscy wykonawcy. Teraz będziemy analizować ich oferty pod względem formalnym – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują to zadanie.

Nowa aleja będzie miała dwie jezdnie po 3,5 m, ścieżkę rowerową o szerokości 2,5 m oraz chodnik 3,5 m. Powstanie również kanalizacja deszczowa z systemem muld chłonnych, zieleń, oświetlenie i mała architektura. Wykonawca będzie miał 7 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania.

Zgodnie z zapowiedzią jest też przetarg na projekt trasy tramwajowej wzdłuż alei, który umożliwi w przyszłości dojazd tramwajów od ulicy Kosmonautów do planowanej zajezdni, a pętla ma powstać w sąsiedztwie planowanego w pobliżu Wrocławskiego Centrum Sportu. Na odcinku 1,4 km powstanie tu torowisko tramwajowe, a pętla pozwoli obsłużyć co najmniej dwie linie. Będzie przystosowana także do ruchu autobusowego.

Na pętli planowana jest m.in. toaleta publiczna oraz tzw. „komfortka” – specjalne pomieszczenie z przewijakiem dostosowanym również dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Wzdłuż trasy pojawią się nowoczesne przystanki przy ul. Brzozy, ul. Grabowej i przy planowanym Wrocławskim Centrum Sportu. Ma być też miejsce na stacje roweru miejskiego.

Po wschodniej stronie alei Architektów powstaną dodatkowo: droga rowerowa o szerokości 2,5 m, chodnik o szerokości 2 m i pas zieleni oddzielający ruch od torowiska. Torowisko ma być zielone. W projekcie przewidziano ogrody deszczowe, zbiorniki retencyjne oraz nowe nasadzenia drzew i krzewów.

Biuro projektowe będzie miało 16 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji.

Nowa szkoła i przedszkole
W rejonie alei Architektów i ul. Grabowskiej-Hawrylak powstanie szkoła dla 1000 uczniów i przedszkole dla 200 dzieci, z pełnym zapleczem sportowym i dydaktycznym.

– W szkole planujemy m.in. 41 sal dydaktycznych, w tym 12 pracowni, 5 świetlic szkolnych, dużą na ok. 900 m kw. salę gimnastyczna, małą sala gimnastyczna mała (ok. 350 m kw.) i salę do gimnastyki korekcyjnej (ok. 100 kw.). Będzie multimedialna z czytelnią, gabinety: pedagoga, psychologa, logopedy, pielęgniarki, stomatologa – wymienia Jolanta Wnęk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

W przedszkolu ma być m.in. osiem oddziałów, sala rekreacyjna, salka logopedyczna.

W placówce znajdzie się też miejsce na wydzielony węzeł żywienia dla przedszkola i szkoły z pełną kuchnią. Wokół zespołu szkolno-przedszkolnego powstaną m.in. boiska, bieżnia i plac zabaw.

Wrocławskie Centrum Sportu
W bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni i pętli tramwajowej powstanie Wrocławskie Centrum Sportu – kompleks o charakterze sportowo-edukacyjnym, komercyjnym i społecznym.

– Znajdzie się tu 11 boisk, w tym jedno kryte, zaplecza treningowe, budynek klubowy i rekreacyjne tereny zielone. Inwestycja powstanie w kilku etapach – pierwszy ruszy w 2026 roku, a całość zostanie zrealizowana do 2029 roku – informuje Łukasz Wójcik, dyrektor Młodzieżowego Centrum Sportu, które nadzoruje inwestycję.

Zielony, zrównoważony Wrocław
Zajezdnia, aleja, tramwaj, szkoła i centrum sportu – wszystkie te inwestycje tworzą spójną koncepcję rozwoju zachodniego Wrocławia, która przysłuży się wszystkim mieszkańcom miasta.

Wszystkie te inwestycje mają wspólny cel: uczynić Wrocław miastem bliskich odległości, gdzie transport publiczny, edukacja i rekreacja tworzą jeden, zrównoważony system.