×

Coraz bliżej przebudowy węzła przesiadkowego Dubois – Drobnera

Wrocławskie Inwestycje Wrocławskie Inwestycje

Na Nadodrzu szykuje się prawdziwa komunikacyjna rewolucja. Wrocławskiej Inwestycje ogłosiły rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę, który zajmie się przebudową węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera. Inwestycja warta ponad 40 milionów złotych całkowicie zmieni oblicze tego miejsca, tworząc nowoczesne i komfortowe minicentrum przesiadkowe dla pasażerów komunikacji zbiorowej.

Nowoczesne przystanki i torowisko

Jednym z kluczowych elementów projektu będzie przebudowa torowiska tramwajowego łącznej długości około 500 metrów oraz modernizacja aż 1200 metrów sieci trakcyjnej. Znikną dotychczasowe przystanki tramwajowe, a w ich miejscu powstaną dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe. Dzięki odpowiednio wydłużonym peronom jednocześnie będą mogły zatrzymywać się tu dwa tramwaje lub tramwaj i autobus. Skróci to czas przesiadek i znacząco zwiększy funkcjonalność całego węzła.
Zmiana geometrii skrzyżowania pozwoli także odsunąć przystanki z samego centrum skrzyżowania. Dzięki temu ruch samochodów będzie płynniejszy, a pasażerowie zyskają wygodniejsze i bezpieczniejsze warunki podróżowania.

Bezpieczniej dla pieszych i rowerzystów

Przebudowa obejmie nie tylko torowisko i przystanki, ale także całą infrastrukturę drogową. Na ulicach Dubois i Drobnera powstaną nowe jezdnie, chodniki, drogi rowerowe oraz przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych, które połączą się z istniejącą i budowaną siecią m.in. na ul. Pomorskiej i drugiej części ul. Dubois. Na wysokości ul. Cybulskiego zaplanowano nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy, co poprawi bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. Zmieniona zostanie także lokalizacja jednego z przejść – pomiędzy ulicami Śrutową i Rydygiera zostanie ono przeniesione na stronę północną.

Zieleń i nowoczesne oświetlenie

Projekt zakłada wprowadzenie licznych nasadzeń i rozwiązań proekologicznych. W sumie posadzonych zostanie 11 drzew, 1300 krzewów liściastych, 1490 pnączy, 1052 traw ozdobnych, 263 półkrzewów i 263 roślin cebulowych. Na przystankach pojawi się dodatkowo 8 drzew oraz trejaże porośnięte zielenią, a w obrębie skrzyżowania i wzdłuż ulicy zaplanowano ogrody deszczowe i rabaty z różami. Szczególną uwagę zwrócono na ochronę istniejącego platana klonolistnego przy ul. Drobnera, który zyska większą przestrzeń biologicznie czynną. Cały obszar zostanie także wyposażony w nowoczesne, energooszczędne oświetlenie – stanie tu 27 latarni oraz 84 oprawy oświetleniowe, w tym doświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów.

Utrudnienia i harmonogram

Prace budowlane potrwają 18 miesięcy. W tym czasie ruch samochodowy będzie odbywał się ulicami objętymi przebudową, ale w ograniczonym korytarzu. O planowanych zmianach w ruchu drogowym i komunikacji zbiorowej będziemy informować przed rozpoczęciem prac.

Zadanie dofinansowane jest ze środków unijnych, z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FENiKS 2021-2027). Realizowane jest w ramach Projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV, który ma na celu ulepszenie lokalnego transportu publicznego.

źródło: Wrocławskie Inwestycje