W głogowskim muzeum podpisano umowę na budowę obwodnicy miasta. Na tę drogę mieszkańcy czekali ponad 30 lat. W końcu liczne zapowiedzi przechodzą w fazę realizacji.
Obwodnica będzie miała nieco ponad 18 kilometrów, jej budowa kosztować będzie 798 mln zł, wykonawca – firma Strabag ma zaprojektować drogę i ją wybudować i ma na to 39 miesięcy od podpisania umowy. Głogowska obwodnica jest pierwszą z siedmiu inwestycji w województwie dolnośląskim, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 .
Przy podpisaniu umowy obecni byli przedstawiciele rządu, parlamentarzyści, a także samorządowcy, którzy od lat zabiegali o budowę.
– To jedna z największych obwodnic jakie budujemy obecnie w Polsce. Ta obwodnica będzie ważna nie tylko dla zwykłego mieszkańca, ale też dla przedsiębiorców i rozwoju gospodarczego tego regionu – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – Droga się skróci, wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta i co najważniejsze powstanie druga przeprawa mostowa.
– Ta inwestycja powinna powstać znacznie wcześniej, ale nie było siły, determinacji i woli politycznej. Teraz jest siła i determinacja i wola polityczna – powiedział Marcin Kierwiński, minister ds. odbudowy. – To inwestycja o fundamentalnym, społecznym znaczeniu. Tereny, które ucierpiały w powodzi mogą liczyć na wsparcie z pieniędzy rządowych.
– To naprawdę bardzo ważny moment. Dla mnie jako ministra aktywów państwowych jest to szczególnie ważne. KGHM rozwija się na północy, jest coraz więcej inwestycji w północnej części Dolnego Śląska. Obwodnica Głogowa to również otwarcie na dalsze inwestycje. Scalamy Dolny Śląsk, scalamy Polskę by móc rozwijać inwestycje po drugiej stronie Odry – powiedział Robert Kropiwnicki.
Obwodnica Głogowa będzie drogą dwujezdniową klasy GP, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Trasa omijać będzie Głogów, przebiegać ma przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice a zakończy w miejscowości Stare Serby włączając się do istniejącej DK12.
W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe – Nielubia, Słone, Głogów Lotnisko i Serby. Przebudowane zostanie też rondo na węźle Głogów Zachód.
Zadowolenia z podpisania umowy nie kryli parlamentarzyści i samorządowcy z rejonu głogowskiego.
– Przez wiele lat razem z mieszkańcami pokazywaliśmy w Warszawie jak ważna jest to inwestycja. Mamy to. To jest ten dzień, w którym możemy powiedzieć naszym mieszkańcom, że obwodnicę możemy budować – powiedział poseł KO Łukasz Horbatowski.
– Mieszkańcy Głogowa cierpliwie czekali kilkadziesiąt lat, cierpliwie czekali ostatni ok na podpisanie umowy i poczekamy na wybudowanie obwodnicy i mostu. Wszystko po to aby odkorkować miasto, aby mieszkańcom żyło się lepiej, ale również po to by móc rozwijać region. Wybudowanie obwodnicy przyczyni się również do rozwoju gospodarczego Głogowa i powstania nowej strefy przemysłowej – powiedział Rafael Rokaszewicz, prezydent Głogowa.
W ramach budowy powstanie też most. Przeprawa wyprowadzi ruch z centrum miasta. Wybudowane zostaną też wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych).
Obwodnica Głogowa jest pierwszą inwestycją na Dolnym Śląsku, która weszła w fazę realizacji.
– Pozostałe sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie decyzji środowiskowych, które zatwierdzą ich ostateczny przebieg – powiedziała nam Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Obwodnice Oławy i Złotego Stoku są na etapie opracowywania Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które pozwoli wybrać optymalny wariant przebiegu trasy.