×

Pol-Miedź Trans zakończył testy lokomotywy wodorowej

Pol-Miedź Trans, spółka z Grupy Kapitałowej KGHM, przeprowadziła czterodniowe testy nowoczesnej lokomotywy z napędem wodorowym. Próby trwały od 4 do 7 września i miały na celu ocenę parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa tego innowacyjnego rozwiązania w realnych warunkach przemysłowych.

To kolejny krok KGHM w stronę niskoemisyjnego transportu i ograniczania śladu węglowego. Lokomotywa pracowała na trasach wewnętrznych KGHM, przewożąc piasek, koncentrat i rudę miedzi w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic. Sprawdzano m.in. zużycie wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu podczas manewrów i dużych obciążeń.

– Wodór to przyszłość transportu kolejowego. Dla naszej spółki oznacza to możliwość realnej redukcji emisji i kosztów eksploatacji – podkreślił Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. – Eksploatacja 65 posiadanych przez nas lokomotyw generuje miesięcznie około 176 ton CO₂. Zastosowanie napędów wodorowych może znacząco ograniczyć ten wskaźnik – zaznaczył.

Testowany pojazd – SM42-6Dn Hydrogen, opracowany przez PESA Bydgoszcz SA – to pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa. Zanim trafiła do Zagłębia Miedziowego, z powodzeniem przeszła próby w Skandynawii. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczął się od przejazdu pasażerskiego, a następnie maszyna sprawdzała się w pracy przemysłowej.

– Zmniejszanie emisji i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to jedno z naszych najważniejszych zobowiązań. Dlatego angażujemy również spółki z Grupy, które wspierają główny ciąg technologiczny i mają potencjał w realizacji celów środowiskowych – powiedział Piotr Stryczek, Wiceprezes Zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź S.A. – Testy lokomotywy wodorowej dostarczyły nam cennych danych do dalszych analiz i decyzji inwestycyjnych, które KGHM będzie realizował wspólnie z POL-MIEDŹ TRANS – dodał.

SM42-6Dn Hydrogen to czteroosiowa lokomotywa manewrowa o mocy 4×180 kW, wyposażona w dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW. Pojazd posiada system jazdy autonomicznej umożliwiający sterowanie radiowe przez jednego operatora. Centralna kabina poprawia widoczność i komfort pracy, a system wykrywania przeszkód podnosi bezpieczeństwo eksploatacji.