W obecności wicemarszałka województwa dolnośląskiego Michała Rado podpisano dwie istotne umowy między Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei a wykonawcami inwestycji. Dotyczą one modernizacji drogi wojewódzkiej nr 345 na odcinku Chełm – Budziszów Wielki oraz przebudowy wiaduktu w Jaworze.
Łączna wartość obu inwestycji przekracza 20 milionów złotych.
– Inwestycje infrastrukturalne to jeden z priorytetów naszego województwa. Zmodernizowane drogi to nie tylko większe bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców, ale też impuls rozwojowy dla całego regionu. Dzisiejsze umowy są konkretnym dowodem na to, że inwestujemy z myślą o przyszłości – gospodarce, mobilności i jakości życia – powiedział Wicemarszałek Michał Rado.
Pierwszy z projektów dotyczy drogi wojewódzkiej nr 345 – jednej z ważniejszych tras w układzie komunikacyjnym Dolnego Śląska. Jej przebudowa obejmie modernizację nawierzchni na odcinku około 4 kilometrów oraz remont trzech obiektów inżynierskich. Trasa ta łączy drogi krajowe i pełni funkcję komunikacyjnego kręgosłupa dla powiatów jaworskiego i średzkiego. Codziennie korzystają z niej setki pojazdów – zarówno osobowych, jak i ciężarowych.
Za realizację zadania odpowiedzialna jest firma Eurovia Polska S.A. Koszt inwestycji to 11,5 mln zł, a czas realizacji wynosi 12 miesięcy.
– To kolejna duża umowa, którą realizujemy we współpracy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei. Mamy doświadczenie w tego typu projektach i jesteśmy gotowi do szybkiego działania. Planujemy rozpoczęcie prac niezwłocznie i chcielibyśmy zrealizować znaczną część inwestycji jeszcze w tym roku – zaznaczył Remigiusz Grodzicki, dyrektor oddziału Eurovia Polska.
Modernizacja obejmie również wykonanie nowego odwodnienia, wzmocnienie konstrukcji jezdni oraz poprawę oznakowania poziomego i pionowego. Efektem będzie bezpieczniejsza, trwalsza i bardziej komfortowa droga.
Drugą z zaplanowanych inwestycji jest przebudowa wiaduktu drogowego w Jaworze – obiektu, który obecnie ma ograniczoną nośność i wymaga kompleksowej modernizacji. W ramach prac całkowicie rozebrany zostanie istniejący ustrój nośny, a także – częściowo – jego podpory. Nowa konstrukcja będzie dostosowana do obecnych norm i standardów, co pozwoli w pełni obsługiwać ruch tranzytowy i lokalny.
Prace wykona firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. za kwotę 8,4 mln zł. Planowany czas realizacji inwestycji to 18 miesięcy.
– Wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej pełni ważną funkcję komunikacyjną w tej części Jawora. Po modernizacji jego parametry będą zgodne z wymaganiami dla obiektów mostowych obsługujących ruch ciężarowy, co odciąży sąsiednie trasy i zwiększy płynność ruchu w całym rejonie – tłumaczył Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
W czasie prowadzenia prac obiekt zostanie całkowicie wyłączony z ruchu. Ruch tranzytowy zostanie przekierowany na trasę S3, co pozwoli na bezpieczne prowadzenie robót budowlanych bez nadmiernego zakłócania życia mieszkańców.
Podpisanie obu umów to kolejny krok w konsekwentnej polityce rozwoju infrastruktury drogowej realizowanej przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. W ostatnich latach Dolnośląska Służba Dróg i Kolei prowadziła liczne remonty, modernizacje oraz budowy nowych dróg i obiektów inżynierskich, dostosowując regionalną infrastrukturę do rosnących potrzeb transportowych.
– Naszym celem jest stworzenie sprawnego i bezpiecznego systemu komunikacyjnego. Każda tego typu inwestycja to lepszy dostęp do pracy, edukacji i usług publicznych. To również wyższy komfort codziennego życia oraz silniejsze powiązania gospodarcze między regionami – podsumował Michał Rado.