
Przyszłość transgranicznego transportu. EURO-NYSA-TICKET czekają zmiany

W Zgorzelcu odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona rozwojowi transportu publicznego w regionie trójstyku Niemiec, Czech i Polski. W centrum uwagi znalazł się EURO-NYSA-TICKET – wspólny bilet transgraniczny, który od 21 lat umożliwia podróżowanie po przygranicznych regionach tych trzech państw.
Od Bolesławca, przez Niemcy, aż po Liberec czy Budziszyn – jeden bilet wystarcza, by swobodnie przemieszczać się bez przeszkód. Ta współpraca od lat zaciera granice i zbliża do siebie mieszkańców sąsiadujących regionów. Podczas konferencji, odbywającej się w ramach programu Polska-Saksonia 2021–2027, zaprezentowano założenia projektu smartENT, który ma na celu dalszy rozwój integracji transportowej w regionie. Jego główne cele to: poprawa dostępności informacji o bilecie EURO-NYSA, eliminacja barier technicznych utrudniających korzystanie z biletu, integracja rozkładów jazdy i taryf przewozowych, rozwój kanałów sprzedaży, w tym sprzedaży internetowej.
– Dolnoślązacy zyskują coraz większe możliwości podróżowania w regionie trzech granic. EURO-NYSA-TICKET to symbol realnej współpracy i integracji – zaznaczył Michał Rado, wicemarszałek województwa.
Projekt realizowany jest przez partnerów z Polski, Niemiec i Czech. Po polskiej stronie uczestniczą m.in. Koleje Dolnośląskie i Instytut Rozwoju Terytorialnego, a łączny budżet projektu wynosi blisko milion euro. Jak zauważyła Barbara Kulewicz, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, sprzedaż internetowa biletów dynamicznie rośnie:
– Już ponad 60 proc. biletów sprzedajemy online, a w przypadku kierunków turystycznych – nawet 90 proc. Doskonałym przykładem jest połączenie Wrocław–Drezno, cieszące się ogromnym zainteresowaniem.
W związku z tym uczestnicy konferencji podkreślili konieczność rozwoju systemów cyfrowych i ułatwienia zakupu EURO-NYSA-TICKET przez Internet. Za niezbędny krok w rozwoju transgranicznej komunikacji uznano elektryfikację odcinka Zgorzelec – Görlitz.
– Gdy nasze pociągi będą mogły bez przesiadek wjeżdżać do Görlitz, usuniemy jedną z głównych barier technicznych. To wymaga jednak koordynacji administracyjnej i logistycznej – zaznaczyła Barbara Kulewicz.
Równolegle trwają prace nad zmianami legislacyjnymi wspierającymi rozwój regionalnego transportu publicznego. Łukasz Sęk, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Marszałkowskim, zapowiedział możliwość przekazania samorządom roli integratora przewozów – zarówno kolejowych, jak i autobusowych.
ZVON (Związek Transportowy Górnych Łużyc i Dolnego Śląska) to niemiecka organizacja zrzeszająca gminy i powiaty, która od ponad 20 lat koordynuje rozwój transgranicznego transportu publicznego. W ramach tego porozumienia funkcjonuje EURO-NYSA-TICKET – całodzienny bilet umożliwiający nielimitowane podróże koleją, autobusami oraz komunikacją miejską na pograniczu Polski, Niemiec i Czech.
Bilet honorowany jest m.in. przez Koleje Dolnośląskie, Polregio, Ostdeutsche Eisenbahn, Die Länderbahn i České Dráhy. Z biletem można podróżować m.in. na trasach: Bolesławiec – Görlitz, Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój, Jelenia Góra – Görlitz, Jelenia Góra – Harrachov, Lubań – Węgliniec.
